December 7, 2010

The Making of.. F-35

Sorry guys, this time in Bahasa Melayu..

F-35 pengganti Eagle, Hornet & Falcon. Ada banyak variasi unik. Menggunakan minyak RON95 Petronas. Full tank RM 30. Tank dia saiz kancil. Problem dia satu jek ~ nak parking kat petrol pump susah sket - kalau berjaya, mungkin dapat impress Petrorita (awek cun kat Petronas Manjalara). Teringat lak aku kat dia. Apa khabar agaknya? Bila ingat dia, ingat lak si Mizie. Lama tak nampak. Dulu, time-time ada kedai machine detox free kat kedai depan tu, slalu gak jumpa dia time sembahyang Jumaat ~ ko siap ngulau ek?

Terima kasih kerana membaca mukadimah merepek aku. So? Sukati aku aa.. nak lompat-lompat ke, nak straight to the point ke, whatever..

Aku suka collect technical documents especially about aircraft . Fighters, helos, etc. Motive? Takde motive pun. Bukannya dapat jenjalan bawak awek dating dalam tu pun... arghh! dah start nak merepek balik... Sorry..

PDF nie aku dapat dari Lockheed kot. Link dia aku tak ingat. Belek-belek tengok gambar je. Cantik! 


Kalau kat Windows, aku pakai Foxit reader nak bukak PDF. Ringan sket. Aku nyampah ngan Adobe - especially bila dia install sekali auto-update, antivirus. Dah terinstall, susah nak uninstall. Kat Windows, aku pakai Avast Home Edition. Free!

Download Avast percuma kat sini!
Download Foxit percuma kat sini!

Untuk buat 3D modeling, aku pakai Blender 3D (Windows, Linux & Mek Siti).

Download Blender percuma kat sini!

Sebelum buat 3D, sediakan blueprint. Pandangan sisi, pandangan atas dan pandangan depan. Edit, resizing, manipulation of images aku pakai GIMP. GIMP nie macam Photoshop. Tapi, lagi best sebab amat ringan. Portable pun boleh. (bukan hanya sebab ianya percuma)

Download GIMP percuma kat sini!

Dalam Blender, mula ngan kotak bodoh je.

Ceraikan kotak tu. tinggalkan permukaan (planes) bawah, sisi & depan je.


Pastu, taruk textures/images kat planes tu. Kalau nak pakai the whole kotak, bleh gak. Buat aaa sky box. Lagi cun. 


Aku mulakan dengan satu titik (point/vertex). Daripada satu point, tarik buat line sikit-sikit ikut pandangan dari atas. Actually, dari memana pun bleh. Ikut sukati korang aa. Mungkin cara aku lain, cara korang lain. Cara berbeza, tak bermakna cara aku salah.

Aku prefer ikut grid, lebih kurang dalam accuracy 0.001 je. Sebab, computer aku tak power. So, bila buat OpenGL, takde fail tu jadi besar gedabak. Loading pun laju.


Lepas buat tracing pandangan atas, kat 3D view, aku tarik points (vertices) untuk bagi depth kat Z-axis. Memana vetices terputus yang perlu sambung, aku sambung. Lines between vertices nie hanyalah guide je sebelum buat actual polygons. 


Memana perlu lines perlu tambah, aku tambah untuk mendapatkan lebih detail. 


Bila dah rasa okay dan bila dah rasa bosan tambah lines, aku buat meshes/polygons lak mengikut - sambung 3 atau 4 points/vertices - atau sambungan antara 2 lines.


Time nie, ada meshes/polygons yang memerlukan line extra. Tambah bila perlu. Mana yang tak perlu tu, buang je.


Computer aku tak power. So, aku akan meminimakan penggunaan points/vertices, lines, meshes/polygons. Lagi sikit lagi bagus. Dalam masa yang sama, mementingkan quality. Smoothing dengan "Edge Split" 30 degrees. Buat/ajdust "Creasing" cecantik.


Untuk mencarik kecacatan - model kurang upaya, aku taruk texture sementara yang berkilat - senang nak check kalau-kalau ada polygons yang terputus atau tak cantik.


Tambah rough parts sket-sket. Tayar, exhaust, kipas, etc. as a guide. Time nie aku tambah scripting supaya boleh gerak-gerak. Objects yang menjadi child akan diikat dengan bones/armatures. Pergerakan parts akan effecting parts yang lain.



Sambil-sambil tu, tambah decals sket. Aku buat decals dalam Blender as 3D object. Decals tadi akan dirender menggunakan orthographic camera. to produce images. Patu baru di UV maps kan ke 3D model.


Sekian sahaja untuk part 1. Kalau rajin nanti continue part 2..

Nota kaki ayam: Segala maklumat dan watak adalah rekaan semata-mata. Pale ada weng sket!...

1 comment:

OR Parga said...

nice :-)... maybe it needs more rigging and particle system... but the modeling is very good